lördag 10 mars 2012

Början på en konfliktmekanik

Idag i duschen kom jag på en mekanik som kändes bra. Det är säkert inget unikt, jag läste en del på http://socratesrpg.blogspot.com/ i går kväll så jag har säkert knyckt saker därifrån. Dessutom känns tanken bekant.

I alla fall... systemet ska grunda sig på konflikter. Allt ska kunna tolkas som konflikter (inte bara strid, alltså, även att dreja en kruka). I dessa konfliktsituationer ska parternas resurser ställas mot varandra och målet blir att få motståndaren att få slut på resurser, då har man besegrat denne/eller detta, ifallet med krukmakeri.

Resurser kan innebära kunskap i ett visst område (t.ex. strid), materiella hjälpmedel (en klubba) eller omständigheter (regnigt och jävligt). Kanske kan fler komponenter byggas in. Rent mekaniskt kan resurser innebära tärningar eller modifikationer (+1).

Färdighetsområden kan vara till exempel strid, magi, tjuveri, kreativitet, teknik, socialt samspel etc. och ju högre nivåer i ett givet område, desto mer resurser.

Ja, så långt kom jag. Vad jag ska göra med detta vet jag inte! Om det redan är en kopia av ett existerande system behöver jag ju inte bekymra mig heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar