måndag 9 april 2012

Inspiration och förändring

Nu har jag fräshat upp mitt minne av Oidipus från gymnasiet och oj, vilken skithistoria det är, egentligen. Hursomhelst har jag drivit iväg från tragedigrejen; jag gjorde det till ett eventuellet framtida projekt som jag kallar Sorgespel! Jag läste igenom reglerna till både Mouse Guard och Lady Blackbird för att få lite inspiration. Skitbra båda. Verkligen! Från MG knyckte jag raskt lite idéer till hur misslyckanden kan hanteras på ett kul sätt, och LB fick mig att backa tillbaka till en idé jag sorterat bort tidigare, nämligen att iställer för att ha resurser bara indelade efter kunskapområde, vidgat dem till att omfatta en teoretisk, en praktisk och en social aspekt, d.v.s. man kan använda alla karaktärsresurser på 3 sätt. Vi får se om det stannar eller om jag stryker.

Har också huggit tag i det faktum att ödets fångar så långt saknat karaktärsspelande i mekaniklistan. Aktörerna blir egentligen bara belönade med hard cash för att sträva mot sitt öde. För att få extraresurser krävs det ju bara att man sitter med runt bordet. Detta var egentligen anledningen till att jag grävde ned mig i LB från början. Tanken just nu är att man måste spela ut vissa karaktärsdrag för att få del i ER-belöningar. Dock gjorde det systemet spretigare än innan, eftersom jag skulle bli tvungen att lägga till karaktärsdrag, personlighet eller liknande. MEN, om jag parar ihop resurser med karaktärsdrag för jag båda i ett och ger bara resurserna ytterligare en aspekt, utan att addera ett subsystem till. Målet just nu är att skriva ihop ett antal resurser som svara mot följande kriterier:
  • ska kunna användas som ett färdighetsområde för att lösa flera vanligt förekommande hinder
  • ska kunna användas praktiskt, teoretiskt och socialt
  • ska kunna fungera som ett karaktärsdrag som kan spelas ut och ge ER
Detta är höga och komplexa krav, så vi får se hur svårt det blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar